Strona z portalu

  Strona główna / Rekreacja i turystyka / Skansen Lokomotyw

Skansen Lokomotyw

ul. Kolejowa 6 (Karsznice)
kontakt w Muzeum Historii Miasta:
tel. (0-43) 823-48-43
tel./fax
(0-43) 824-98-80


"Muzeum" znajdujące się na terenie Zakładu Taboru to potocznie nazywana "Izba Historii" oraz skansen lokomotyw i urządzeń kolejowych. Organizował je naczelnik Zakładu Taboru mgr inż. Marian Fijołek. Przy "budowie" ,Izby Historii" wyróżnili się: Czesław Boczek, W. Domagała oraz zastępcy naczelnika: S. Szostak i J. Śmieją.

Starania o uzyskanie zgody na otwarcie tych placówek rozpoczęto w lipcu 1989 r. i niedługo ją otrzymano. Prace przygotowawcze, remont i przygotowanie starego (z 1931 r.) budynku olejarni na "Izbę Historii" i przygotowanie wydzielonych torów pod mające tu stanąć parowozy, lokomotywy i inne pojazdy kolejowe oraz renowacja pozyskanych do zasobów pojazdów, maszyn i różnych urządzeń trwały w sumie prawie 4 lata. Następowały pertraktacje o otrzymanie do skansenu i "Izby Historii" obiektów godnych uratowania. Liczni dawni emerytowani pracownicy przekazywali ciekawe dokumenty i eksponaty. W maju 1990 r. ustawiono na placu skansenu pierwszy eksponat. Był nim sprowadzony na platformach ze stacji Medyka -Żurawica parowóz Ty23-273 uznawany powszechnie za jeden z ciekawszych w swej grupie. Kolejnym sprowadzonym i ustawionym w 1992 r. był równie ciekawy, sprowadzony z Główna, parowóz Tr21-53 uznawany za najlepszy parowóz manewrowy w Europie. W następnych latach sprowadzono dalsze 7 parowozów różnej produkcji i 3 parowozy przemysłowe. Kolejną grupę stanowią 3 lokomotywy spalinowe i 1 lokomotywa elektryczna ET21-01.

Oficjalne, uroczyste otwarcie "Izby Historii" i skansenu miało miejsce 11 XI1993 r. w 60-lecie Zakładu Taboru.

Obecnie w skansenie znajduje się 14 lokomotyw (niektóre zostały sfotografowane i opisane), pług wirowy produkcji niemieckiej, dźwig parowy samojezdny armii amerykańskiej z 1942 r. i kolejka liniowo - terenowa na Gubałówkę. Z urządzeń kolejowych w skansenie są m.in.: wagon towarowy kryty, generator prądotwórczy, silnik spalinowy "Perłom" i dwie sprężarki powietrzne.

"Izba Historii" przez ekspozycję typowych i właściwych dla Zakłady Taboru eksponatów prezentuje dzieje tego zakładu, losy ludzi z nim związanych, organizacji, stowarzyszeń i placówek działających przy Zakładzie. Bogata kolekcja zdjęć prezentuje wszystkie typy parowozów, jakie pracowały na polskich kolejach. Liczne fotografie i zachowane dokumenty są przedstawione w gablotach, dzięki czemu pozostaje w nas pamięć o byłych i zasłużonych pracownikach Taboru Karsznice. Specjalne miejsce w "Izbie Historii" ma Marian Fijołek - obecny naczelnik Zakładu.

 

Uczniowie szkoły kolejarskiej w Karsznicach wykonali w skali 1:20 modele 6 lokomotyw (serii SM42, ET42, ET22, ET21, TY246 i TY511) i przekazali je "Izbie Historii", gdzie zajmują centralne miejsce.

Na terenie "Muzeum" znajduje się makieta przedstawiająca Tabor Karsznice, vvykonana przez 2 pracowników kolei w ciągu 3 lat. "Muzeum" Zakładu Taboru cieszy się dużym zainteresowaniem, czego dowodem są zwiedzający, których rocznie przybywa ok. 1000 - 1200.

 

PAROWÓZ TOWAROWY Ty246

Parowozy tej serii były produkowane w Lokomotive Works Lima Ohio w USA. W 1947 r. Polska zakupiła ich 100 sztuk. Był to ciężki parowóz (196 ton) i przeznaczony do obsługi magistrali węglowej Śląsk-porty i największy eksploatowany przez PKP. W Lokomotywowni Karsznice znajdowało się 70 parowozów Ty246, pozostałe w lokomotywowni Bydgoszcz-wschód. Prędkość maksymalna - 80km/h,

PAROWÓZ TOWAROWY Ty246

 

 

PAROWÓZ Ty51

Jest to najcięższy parowóz polskiej konstrukcji (140 ton), wzorowany na serii Ty246 przeznaczony do obsługi pociągów towarowych o masie do 2500t na wznesieniu do 8%0 W latach 1953-58 w zakładach HCP w Poznaniu wyprodukowano ich 232 szt., z czego 210 było na PKP a 22 szt. zakupiły koleje górnicze. Prędkość maksymalna - 80 km/h

PAROWÓZ   Tr21

Pierwsze 36 parowozów w latach 1922-23 wykonała firma SŁEG" (Staats EiseBbata-GeseHschaffw Wiedniu). W latach 1924-26 "Fablok" Chrzanów wykonał 72 parowozy dodatkowo 40 szt. wyprodukowano w belgijskiej firmie "Cockerill". Ogółem Tr21 wyprodukowano 148 szt., z czego w Karsznicach 5 szt. pracowało do 1939 r. Po 1945 r. na PKP było 100 szt., w tym 7 w Karsznicach. Parowóz pełnił służbę w pracy manewrowej do 1974 r.
Prędkość maksymalna - 60 km/h Waga -130 ton

PAROWÓZ Tr21

 

PAROWÓZ Ty42

Po wojnie zmontowano w Polsce 730 parowozów tego typu. Przeznaczono je do obsługi ruchu towarowego i mieszanego na trasach o mniejszym znaczeniu oraz pociągów zbiorowych, zdawczych i odcinkowych. Wobec braku silniejszych maszyn, prowadzimy też ciężkie parowozy towarowe (1600-1800t).
Prędkość maksymalna - 80 km/h Waga-150 ton

PAROWÓZ Ty2

Lokomotywa o tym symbolu to niemiecki parowóz wojenny serii BR52 budowane od 1942 - 45 r. Wybudowano ich 6161 szt. Ważną cechą parowozu Ty2 było niski nacisk osi na tor, pozwalający na eksploatację na trasach o słabej nawierzchni.
Prędkość maksymalna - 8O km/h Waga - 100 ton

PAROWÓZ Ty2

 

PAROWÓZ OL49

Parowóz ten budowany w latach 1951-54 przez zakłady "Fablok" w Chrzanowie jako odpowiednik przedwojennyeh typów parowozów osobowych serii OK1/OK22. Wyprodukowano ich 112 szt. + 3 dla Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Część elementów osprzętu wzorowana była na konstrukcji importowanej serii Ty246. Parowóz OL49 przeznaczony był do prowadzenia lekkiego i średniego ciężaru pociągów osobowych i pośpiesznych po liniach o słabej nawierzchni torów.
Prędkość maksymalna - 100km/h Waga - 130 ton

PAROWÓZ OL49

Parowóz największy -parowóz typu "Śląsk" serii TKp

Produkowany w "FABLOK" Chrzanów w latach 1959 - 63. wyprodukowano 390 sztuk z czego 90 przeznaczono na eksport do Chin. Przeznaczony do manewrów w hutnictwie i kopalniach.
V = 40 km/h;   m = 880t

Parowóz średni - serii TKh

Produkowany w latach 1947 - 1960 w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Zbu-dowano 480 sztuk z czego 86 szt. przeznaczono na eksport do Rumunii, Węgier i Chin
V = 40k7h;   m = 70t

Parowóz najmniejszy - serii TKb "BAZIEL"

Zbudowany Chrzanowie jako prototyp w 1930 r. dla huty bankowej w Dąbrowie Górniczej. Następnie w 1947 r, na podstawie dokumentacji, opracowano dwie wersje parowozów Tędrzak T3c "Baziel" normalono - torowego i wąskotorowego (900mm). W Sosnowcu wyprodukowano kocioł do niego. W latach 1948 - 60 wyprodukowano dla kraju 45 szt. i 25 szt. dla Bułgarii i Wietnamu. Oznaczono nazwą "PERNIK"
V=35 km/h;   m = 30t

Parowozy

Źródło: "Muzea Zduńskowolskie", Ewa Skrobiranda, Ewa Ryżewska

 

 

Strona: 1 
Podmiot udostępniający informację: Urząd Miasta Zduńska Wola
Status: informacja opublikowana
Autor publikowanej informacji: Ławniczak Justyna
Ostatnio modyfikowane przez: Adam Gudajczyk,  Data modyfikacji: 2011-09-02 12:03:24
Rodzaj modyfikacji: 
Zaakceptowana przez Kłysińska Agnieszka dnia 2008-10-22 13:40:40
Opublikowana przez Kłysińska Agnieszka dnia 2008-10-22 13:40:41
Drukuj
Stronę odwiedzono 13738 razy.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego

System utworzony przez Comarch S.A